Alexander Smit, GroeNoord Emmeloord

31 december 2019

‘Er liggen in deze regio nog heel veel kansen voor Tuin & Park’

Alexander Smit, GroeNoord Emmeloord

 

Acht jaar lang werkte hij in de autobranche. Als service-adviseur bij Peugeot-dealer Nefkens vervulde Alexander Smit de rol van contactpersoon tussen de klant en de werkplaats. Toen anderhalf jaar geleden zijn oog viel op een vacature die volledig aansloot op zijn persoonlijke interesse, besloot Alexander dat het tijd was voor wat anders: Tuin & Park bij GroeNoord.Tuin en Park Alexanders Smit

 

Als afgestudeerd technisch specialist ligt het voor de hand dat Alexander interesse heeft voor techniek. Toch is het opknappen van oude zitmaaiers niet een veelvoorkomende hobby. “Omdat ik graag technisch bezig ben, kreeg ik een keer - min of meer per ongeluk - van iemand een oude zitmaaier. Toen ontdekte ik dat ik dat verschrikkelijk leuk vind”, vertelt Alexander. “Toen de vacature van vertegenwoordiger Tuin & Park bij GroeNoord voorbijkwam dacht ik: waarom niet?” Vanuit zijn grote interesse voor het vakgebied solliciteerde Alexander. Hij ging op gesprek bij GroeNoord Emmeloord en kreeg de functie chef werkplaats en magazijn Tuin & Park.

 

Ontwikkelingen

Anderhalf jaar geleden was het pand van GroeNoord Emmeloord Tuin & Park net verbouwd en vernieuwd. Een uitbreiding op het bestaande GroeNoord Emmeloord. “We begonnen met z’n tweeën, monteur Miro en ik. Ik kwam in een wereld terecht waarvan ik dacht dat ik er best wel wat van wist…. Maar tot op de dag van vandaag kom ik nieuwe dingen tegen. Ik vind het een prachtige uitdaging om alles op te pakken, het me zo snel mogelijk eigen te maken en verder te brengen”, zegt de enthousiaste chef. “De ontwikkelingen in Tuin & Park-machines gaan altijd door”. In zijn rol als chef werkplaats en magazijn, plus de verkoop in de winkel wil Alexander de vestiging zien groeien. En dat gebeurt.

 

“Ik merkte gelijk dat er in deze regio behoefte is aan, en markt voor, een Tuin & Park-bedrijf als GroeNoord. De bekendheid van onze vestiging groeit. We krijgen er met regelmaat nieuwe klanten bij, van particulieren tot campings en kleine hoveniers. Ik investeer in de binding met de klant, dat vind ik heel belangrijk, daar zit onze meerwaarde in. Het gaat er namelijk niet alleen om dat ze binding hebben met het product, ik wil dat ze ook binding hebben met het team. Dat de mensen het gevoel hebben ‘bij GroeNoord Emmeloord daar word ik écht geholpen’. Daar komen de mensen voor terug”.

 

Klanttevredenheid

Alexander geniet van klanttevredenheid en volgens hem is dat branche-overschrijdend: “Geen klantbehoefte en situatie is gelijk, maar in elke branche wil je de klant zo goed mogelijk bedienen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een auto en men wil zo snel mogelijk van A naar B. Maar de één wil dat met een mooi geluid en de ander wil dat vooral veilig. Dat geldt ook voor klanten met Tuin & Park-machines. De één zegt, ik wil gewoon dat ‘ie het doet, de ander wil 200% op z’n machine kunnen vertrouwen. Voor mensen die afhankelijk zijn van hun machines, de professionele Tuin & Park-gebruikers, is het natuurlijk belangrijk dat als hun machine stuk is, dat het zo snel mogelijk opgelost wordt. De klant kan erop vertrouwen dat we daar naast de service, ook de kennis en kunde voor in huis hebben. En dat geldt ook voor onze particuliere klanten: als er een probleem is, zorgen we er altijd voor dat we het op kunnen lossen”. Daar komt ook een stukje advies bij kijken, vertelt Alexander: “We zien dat het nog weleens verschilt hoe goed mensen hun materiaal (laten) onderhouden. Los van dat het belangrijk is, vind ik het erg leuk om mensen er bewust van te maken en ze iets mee te geven over hun machine.”

 

Partner

Advies en service is één ding. Op de hoogte zijn van innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Tuin & Park is ook belangrijk om een goede partner te kunnen zijn voor de klant, realiseert Alexander zich. “De ontwikkeling die plaatsvinden binnen de Tuin & Park-producten is gericht op duurzaamheid en ik verwacht dat die ontwikkeling voorlopig doorzet. In elektrische machines en accugereedschap wordt steeds meer geïnvesteerd. Kleine hoveniers schaffen goed basismateriaal aan met accu’s en laders, en breiden daarop hun materiaal uit. Grotere klanten als werkvoorzieningsschappen en aannemers doen het ook om een aanbesteding binnen te kunnen halen. Daarnaast zien we dat de verkoop en ontwikkeling van robotmaaiers blijft toenemen”. Voor zowel de particuliere als de professionele gebruikers in het groentechniek-segment is GroeNoord exclusief dealer van John Deere. “Daarnaast zijn we professioneel dealer van Husqvarna.”

 

Kansen

Hoewel Alexander nu werkt in de branche waar zijn hart ligt, kun je niet stellen dat hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. “Thuis sleutel ik nog steeds lekker aan mijn eigen zitmaaiers. Bovendien krijg ik als chef werkplaats bij GroeNoord toch heel veel van het technische werk mee”, lacht hij. “Bij GroeNoord verwacht ik in de toekomst verder te kunnen bouwen aan het bedrijf. Ons team is in anderhalf jaar uitgebreid naar vier man, met een leerlingmonteur en een vertegenwoordiger voor de professionele markt”. Dagelijks rijdt een gedreven Alexander van zijn woonplaats Appelscha naar de polder. “De polder is een gebied waar ontzettend veel gebeurd. Hoewel hier veel boeren gevestigd zijn, is dit ook een gebied waar veel ondernemers zitten die handgereedschap gebruiken: werkvoorzieningsschappen, campings, grote hoveniers en aannemers. Er liggen in deze regio nog heel veel kansen voor Tuin & Park.”

Ander nieuws

Mei 2020

23 mei 2020

‘Het is een verrijking van je leven’

21 mei 2020

Hennepteelt: geloven in een concept

18 mei 2020

‘Wij zijn groot geworden en klein gebleven’

15 mei 2020

Online reserveren: overzichtelijk, duidelijk en eenvoudig

14 mei 2020

‘Je weet nooit wat er morgen gaat gebeuren’

Alle nieuwsberichten