Interview Anton de Jong, Managing Director Husqvarna Group

4 juli 2022

“De voorverkoop aan onze dealers voor het aankomend seizoen is altijd waanzinnig gegaan. En nu? Het is geen ‘business as usual’ voor Husqvarna. We kunnen moeizaam leveren,” vertelt Anton de Jong, Managing Director Husqvarna Group. “Het grootste probleem is de informatievoorziening vanuit alle fabrieken. Dat maakt het enorm lastig. De consument vraagt: wanneer krijg ik mijn product? En de dealer komt vervolgens bij ons.”

Het in 1689 in Zweden opgerichte Husqvarna heeft een zeer uitgebreid productassortiment, van professionele machines tot producten voor veeleisende consumenten. Husqvarna biedt professionele bos-, park- en tuinproducten. “We zitten in een markt waarin elektronische componenten belangrijke onderdelen zijn geworden.” Anton pakt de nieuwe Husqvarna 120i accu-kettingzaag erbij. “Deze lichtgewicht kettingzaag is voorzien van een intuïtief toetsenbord voor veilig gebruik en makkelijke bediening. Een monteur kan ‘m niet meer repareren zonder een laptop, vanwege de elektronische componenten. En laat dát nou het allergrootste probleem zijn op dit moment,” legt Anton uit. Die componenten worden geproduceerd in Azië.

'Groen werd ineens de mooiste kleur'

Leveringsproblemen

Terwijl in een groot deel van de wereld corona serieus op z’n retour lijkt, zorgt het virus in China nog steeds voor problemen. “De aanhoudende leveringsproblemen worden bovendien verergerd door de sterk beperkte levering vanuit de haven van Shanghai. Daar ligt een file aan containerschepen. De inkoopprijzen zullen blijven stijgen. Het gevolg is dat wij niets kunnen zeggen over leveringstijden en prijzen.” Anton vertelt over de andere kant van corona, dat de vraag naar tuin- en parkmachines enorm is: “Mensen zijn minder op vakantie geweest, waardoor het geld aan iets anders uitgegeven kan worden. In de periode waarin mensen meer thuis waren, werd de tuin veel waardevoller. Groen was ineens de mooiste kleur die er is! Hoewel wij oranje de mooiste kleur vinden natuurlijk,” lacht hij. “We verkochten in korte tijd meer Automowers dan we ooit gedaan hebben.”

“We zijn met elkaar te afhankelijk geworden van Azië. We kijken nu waar we in Europa en in Zweden zelf fabrieken kunnen openen en in welke Europese fabrieken we componenten kunnen laten maken. “Dus meer eigen productie, minder transport en minder uitstoot. We zijn een bedrijf dat gedreven wordt door passie voor innovatie. De huidige ontwikkelingen zorgen ervoor dat we alleen maar meer gaan innoveren.” Daarbij heeft Husqvarna duurzaamheid altijd hoog in het vaandel. “Sinds 2012-2013 zijn we bezig met de transitie van benzine- naar accuproducten. Een accumachine is aan de voorkant al heel duurzaam: geen directe emissies, optimale motorprestaties, lichtgewicht, stil en zeer weinig energieverbruik. Hoe kunnen we aan de achterkant ook een duurzaamheidsslag slaan? Door te zorgen dat zo’n accumachine bij ons terugkomt. Die machines hebben herbruikbare componenten, zoals een accumanagementsysteem die meestal niet versleten is. En ook al het plastic kan hergebruikt worden.” Husqvarna heeft de doelstelling om in 2030 als fabriek 35% minder CO2-uitstoot te hebben. “We zitten nu al op 32% minder uitstoot, dus we doen het echt heel goed,” vertelt Anton niet zonder trots.

HUGSI

Het past perfect in de filosofie van Husqvarna om een duurzame bijdrage te leveren aan de groene ruimte. “HUGSI is daar ook een mooi voorbeeld van. Husqvarna Green Space Index (HUGSI) is een methode om het groen in steden wereldwijd te analyseren door middel van satellietdata. HUGSI beschikt hiermee over belangrijke informatie over landgebruik, gezondheid van de vegetatie en de verdeling van het groen over steden en dorpen. Groene Stad Challenge maakt hiermee bijvoorbeeld analyses van het groen in de Nederlandse steden en dorpen. In combinatie met data en kennis van Sweco en NL Greenlabel, kan dit waardevolle inzichten opleveren voor beleidsmakers bij de vergroeningsopgave.”

De technologische producten die Husqvarna in de loop der jaren introduceert, leveren een duurzame bijdrage aan het onderhouden van de groene ruimte. Ze hebben tegelijk een sterke focus op de gebruiker.  Zoals de CO2-calculator, accumachines en het innovatieve Husqvarna Fleet Services. Anton: “Met Fleet Services heeft de professionele gebruiker toegang tot machinegegevens om te voorkomen dat er te veel machines gebruikt worden. En wanneer ze onderhouden of vervangen moeten worden.”

'Ik wil die boom zien groeien'

Businesspartner

Dealers zijn het belangrijkste distributiekanaal van Husqvarna.Wij zien onze dealers voornamelijk als businesspartners. Met GroeNoord matchen we heel goed. Zij acteren op het hoogste podium en wij doen zaken op de Zweedse manier. Duurzame, op basis van vertrouwen en professioneel. We gaan allebei uit van onze eigen kracht en zijn transparant en open naar elkaar. Dan kun je mooie strategische businesspartners zijn met wie je onder andere over de toekomst spreekt.” Dat laatste vindt Anton belangrijk. “Het landschap voor de dealers en voor ons verandert telkens. Je kunt als fabrikant niet overleven als je denkt ‘het zal mijn tijd wel duren’. Het is innovatie op innovatie op innovatie. Daarom zeg ik altijd: als ik weet dat ik morgen sterf, plant ik vandaag een boom. Om aan te geven dat ik die boom ook wil zien groeien.”

Openstellen

Anton werkt bijna vijfentwintig jaar bij Husqvarna. Als Managing Director Husqvarna Group is hij eindverantwoordelijk voor de drie divisies Husqvarna Construction, Gardena en Husqvarna Bos en Tuin. Van Husqvarna bos- en tuin is Anton ook directeur. “Ik vind het inspirerend om met jonge en nieuwe mensen te werken en te sparren. Ik heb me altijd opengesteld om de verandering aan te gaan. Het was niet best geweest als ik nog dezelfde gedachten had gehad als vijfentwintig jaar geleden. Dan hadden we niet gestaan waar we nu staan. Dus: andere mensen om je heen, met andere inzichten en daar samen iets moois van maken. Dat heb ik in ieder geval weten te bereiken. Tot nu toe. Want voorlopig is men nog niet van mij af,” besluit Anton optimistisch.

Ander nieuws

Juli 2022

8 juli 2022

INNOVEREN in plaats van SANEREN

5 juli 2022

Nieuw GLB 2023

3 juli 2022

Nieuwbouw GroeNoord Raalte

2 juli 2022

Interview Sander Uiterwijk, verhuurspecialist RentNoord

1 juli 2022

T3rraCutta: egaliseren nieuwe stijl

Alle nieuwsberichten