Interview Peter Groenewoud, monteur GroeNoord Oldehove

24 december 2022

Twintig kilometer boven de stad Groningen ligt het dorp Oldehove, dat zo’n 1600 inwoners telt. Oldehove ligt in de streek Humsterland, waar het zeewater tot de aanleg van de dijken omstreeks 1100 vrij spel had. Vandaag de dag beschermt een ringdijk de landerijen tegen overstromingen. Oldehove ligt op een oude kwelderwal.

Aan de rand van het dorp bevindt zich een GroeNoord-vestiging, waarvandaan niet alleen John Deere-trekkers verkocht worden, maar ook werktuigen en machines. Servicemonteurs staan dag in dag uit klaar om de boeren en loonwerkers in de omgeving te ondersteunen bij reparaties en storingen. Eén van die monteurs is Peter Groenewoud. Peter werkt er sinds 2018: “Ik was werkzaam bij een mechanisatiebedrijf in Munnekezijl, tien kilometer verderop. Na dik twaalf jaar ben je op een gegeven moment toe aan iets nieuws, dan wil je ook wel eens ergens anders kijken hoe het daar gaat. Van Aart Spriensma, die ook in Oldehove woont, wist ik wel dat er niet veel verloop was in het monteursteam van GroeNoord Oldehove. Maar op een dag kreeg ik telefoon van één van de jongens hier, die vroeg of ik op gesprek wilde komen.”

Zelfredzaam

Volgens Peter kwam hij terecht in een hele hechte club: “Dat zegt natuurlijk iets over een team, als er weinig verloop van monteurs is. De onderlinge verhoudingen en de werksfeer zijn goed. Het gevolg is dat we zelfredzaam zijn.” Peter geeft een voorbeeld: “In het magazijn zoeken we zelf de onderdelen op die we nodig hebben. Als er dingen niet op voorraad zijn, maken we een lijstje. Het bestellen doet onze magazijnman. In de werkplaats neemt de werkplaatschef de machines aan en ze somt op wat er moet gebeuren. Het is aan de monteur om aan de hand daarvan uit te zoeken of er storingen opgelost moeten worden en wat er verder nodig is.”

Hoewel Peter van huis uit geen ‘groene’ achtergrond heeft, sprak techniek hem altijd aan: “Ik weet niet beter dan dat ik iets met techniek wilde doen. Na de opleiding Monteur/Loonwerk in Groningen, deed ik de opleiding Tweede Monteur aan het Noorderpoort. Daarna ging ik verder met de Eerste Monteursopleiding. Die heb ik aan het Friesland College in Leeuwarden gevolgd en daar trof ik Sander Pieltjes, met wie ik op de basisschool zat en later op de middelbare school. Sander is degene die mij in 2018 vanuit GroeNoord belde of ik op gesprek wilde komen.

Vakkundigheid

De laatste jaren heeft Peter zichzelf volop verder kunnen ontwikkelen, vertelt hij: “Toen ik bij GroeNoord kwam, had ik nog geen ervaring met John Deere. Mijn eerste jaar stond daarom in teken van het ‘eigen maken’ van het merk John Deere. Ik heb cursussen gehad over John Deere Service Advisor en over de JD6R: van Basis tot Advanced.” Na het eerste jaar werd Peter gevraagd of hij zich wilde specialiseren in combines en aardappelrooiers. Daar was hij niet alleen enthousiast over, hij ziet ook hoe belangrijk het is: “Omdat de ontwikkeling van steeds modernere machines door blijft gaan, blijft ons werk ook in ontwikkeling. Zuinigere motoren, betere elektronica, nauwkeurigere aansturing, betere datavoorziening; om daar mee te werken, is vakkundigheid en specialistische kennis nodig. Doordat GroeNoord investeert in het opleiden van monteurs, hebben wij die kennis over alle mogelijkheden en technische snufjes van de modernste trekkers en andere machines. En om dat op niveau te houden, volgen we jaarlijkse trainingen en opleidingen.”

Vertrouwensrelatie

“Iedere monteur in Oldehove heeft zo z’n eigen specialisme,” legt Peter uit. “Sander doet bijvoorbeeld Lemken, Johnny de kunstmeststrooiers, enzovoort. Dat betekent ook dat je een vertrouwensrelatie opbouwt met je klanten. De eigenaar van een machine moet op zijn machine kunnen vertrouwen. Als er toch iets is met zijn machine, vertrouwt de klant erop dat jij het zo snel mogelijk op kunt lossen. GroeNoord is al jaren dealer van AVR-machines en de laatste jaren zijn er vanuit de vestiging Oldehove nieuwe AVR-aardappelrooiers verkocht. Daardoor was ik als specialist-monteur al betrokken bij onze AVR-klanten vanaf het moment dat ze hun machine kochten. Het eerste contact, wanneer je de machine helemaal naar wens afstelt en uitlegt hoe alles werkt. Ja, dat maakt een klantrelatie bijzonder.”

“Combines en aardappelrooiers zie je uiteraard niet veel in de werkplaats, dat zijn geen machines die je hier even heen rijdt.” Peter is dan ook veel onderweg om op locatie bij de klant aan machines te werken. “Ik ben altijd heel gedreven om iets op te lossen. Als ik met een storing bezig ben, ga ik door tot ik het klaar krijg. Dan maakt het me ook niet uit of het 17.00 uur geweest is, ik ga door tot het opgelost is. Mits het thuisfront het toelaat natuurlijk,” voegt Peter eraan toe, want hij heeft een jong gezin met een dochter van 6 en een zoontje van 2. “Als ik aan een aardappelrooier werk, helpt de eigenaar vaak zelf ook wel mee om zo snel mogelijk de rooier weer klaar te hebben. Als er bijvoorbeeld een lager kapot is, maken we samen een plan van aanpak en dan gaan we aan de slag tot het klaar is. Dat moet meestal ook, in het oogstseizoen moet je gewoon zo snel mogelijk weer verder kunnen.”

Winteronderhoud

Nu de oogstperiode achter de rug is, komt het winteronderhoud eraan voor de werkplaats van Oldehove. “De ene klant brengt de trekker direct weg voor onderhoud, want dan is het maar weer klaar. De ander zegt, ‘dat kan in januari ook nog wel’. Het is voor klanten sowieso de moeite waard om de winteronderhoud-acties van GroeNoord in de gaten te houden,” tipt Peter.

Ander nieuws

Maart 2024

19 maart 2024

John Deere introduceert nieuwe 5M-tractor

11 maart 2024

John Deere in 2023 best verkopende trekkermerk in Nederland

5 maart 2024

22 en 23 maart vieren wij de uitbreiding van GroeNoord Oldehove

Februari 2024

29 februari 2024

9RX-tractor naar een nieuwe dimensie met drie compleet nieuwe modellen

29 februari 2024

John Deere introduceert de nieuwe S7-maaidorsers

Alle nieuwsberichten