'Ik geef de klant graag net dat beetje extra aandacht'

3 juli 2023

“Op een mooie herfstdag liep ik de showroom van Tuin & Park binnen van GroeNoord in Brummen. Ik was echt onder de indruk van de winkel. Zeker op het gebied van grasmaaiers ging er een wereld voor me open”, vertelt Mathieu Moerke. “Ik prees mezelf dan ook gelukkig toen ik ontdekte dat er op dat moment een vacature openstond in Brummen.”

 

Sinds oktober 2022 is Mathieu planner en verkoper binnendienst bij GroeNoord Brummen, een landbouw-vestiging met een dependance voor Tuin & Park. “Ook al werk ik nog maar vrij kort bij GroeNoord, ik ben er helemaal op mijn plek. En dat om de hoek van waar ik woon.” Mathieu woont in het Gelderse Loenen. “Met de Veluwe als achtertuin is het hier erg goed toeven.”

Sleutelen

“Voordat ik bij GroeNoord begon, wist ik niets van Tuin & Park producten”, bekent Mathieu. “Wel is sleutelen altijd mijn hobby geweest. Ik sleutelde al van jongs af aan auto’s. Toch ben ik uiteindelijk een sportopleiding gaan doen. Daarna werkte ik een tijd in de outdoor. Ik gaf onder andere klimtrainingen en begeleidde groepen die gingen klimmen, zeilen of mountainbiken. Omdat het grotendeels seizoensgebonden werk is, zocht ik op een bepaald moment naar meer stabiliteit.” Zo komt Mathieu terug bij zijn oude liefhebberij en gaat hij als automonteur aan de slag. “Een VW-dealer benaderde me voor de functie van service-adviseur.”

‘Geen dag is hier hetzelfde’

“Ik was niet meer op mijn plek in de autobranche. De drukke, stressvolle functie gaf me geen positieve energie”, legt Mathieu uit. “Dat was voor mij één van de redenen voor een carrière-switch. Het type klanten dat we bij GroeNoord in de winkel zien, zijn veelal mensen die goed advies nodig hebben bij het maken van de juiste keuze. Daar kun je echt wat voor betekenen.” Bij GroeNoord volgde hij producttrainingen van onder andere John Deere en Stihl. “Ik ben leergierig en gedreven. Ik vind het interessant om te onderzoeken hoe een kettingzaag werkt; dan haal ik ‘m uit elkaar en zet het weer in elkaar. Daardoor begrijp ik nog beter hoe iets in elkaar steekt, zodat ik het nog beter kan verkopen.” Mathieu vindt het een leuk extraatje dat hij zijn hobby kan toepassen in zijn werk. “Maar het mooiste zijn de klantcontacten.” Hij noemt een voorbeeld: “Een alleenstaande vrouw van in de zeventig kocht een grasmaaier bij ons en wilde nog iets meer uitleg. Ik heb de maaier toen bij haar gebracht en laten zien hoe deze werkte. En zo hadden we prompt de volgende dag taart op de zaak.”

Uitdaging

Mathieu houdt zich bezig met zowel de zakelijke als particuliere kant van Tuin & Park. “De winkel draai ik samen met collega Gijs Bleumink. Daarnaast doe ik de planning van onderhoud en reparatie van Tuin & Park-producten en de facturatie. Mijn werk is heel gevarieerd. Het ene moment zorg ik voor de bestellingen, het andere moment sta ik een klant te woord in de showroom. Lachend: “Ik sta ook weleens een machine schoon te spuiten. Niet per se mijn taak maar soms vind ik dat leuk om te doen. Geen dag is hier hetzelfde en die afwisseling houdt de uitdaging er voor mij in. Dat miste ik in mijn vorige baan. Ik ben elke dag blij dat ik deze switch heb gemaakt.”

Toegevoegde waarde

Bosmaaiers, bladblazers, tuingereedschap: je kunt het allemaal online aanschaffen. Toch weten, volgens Mathieu, mensen de Tuin & Park-winkel van GroeNoord in Brummen goed te vinden. “Ik denk dat onze toegevoegde waarde zit in hoe wij klanten benaderen. Wij geven hier net dat beetje extra aandacht, vragen echt door. Ben je op zoek naar een accukettingzaag, dan heb je te maken met lichte en zwaardere accu’s. Dus vragen wij waar de zaag voor gebruikt gaat worden. Weet je al dat er in de nabije toekomst behoefte is aan een zwaardere accu? Dan is het wellicht financieel aantrekkelijker om voor de iets duurdere variant te gaan. De klant bepaalt vervolgens zelf wat voor hem de beste optie is.”

“Een andere meerwaarde zit ‘m in onze service. Start de motor van een grasmaaier niet meer? Wij sturen direct iemand om deze op te halen. Onze monteurs onderzoeken dan eerst het probleem en bellen daarna de klant over het beoogde kostenplaatje. Zelfs bij zogenaamd tientjeswerk overleggen we eerst voordat we overgaan tot reparatie. En het mooie is dat de klant zijn machine snel weer terug heeft.” Mathieu noemt graag nog een pluspunt van de winkel: “We verkopen veel meer dan wat je ziet. Van wiellager en hark tot een compact tractor. Staat het niet in de showroom? Dan bestellen we het betreffende product bij één van onze leveranciers. Zo kunnen we onze klanten altijd bedienen.”

Meld u aan voor de GROEI

Ander nieuws

April 2024

25 april 2024

Major cirkelmaaier voor sportveldonderhoud bij de Gemeente Noordenveld

Maart 2024

19 maart 2024

John Deere introduceert nieuwe 5M-tractor

11 maart 2024

John Deere in 2023 best verkopende trekkermerk in Nederland

5 maart 2024

22 en 23 maart vieren wij de uitbreiding van GroeNoord Oldehove

Februari 2024

29 februari 2024

9RX-tractor naar een nieuwe dimensie met drie compleet nieuwe modellen

Alle nieuwsberichten