Haal alles uit uw machine

9 november 2020

‘Die jongens van FarmSight hebben overal een antwoord op’
Thomas Stienstra, officemedewerker FarmSight

“Voor een werkdag probeer ik altijd wat administratieve klusjes in te plannen. Maar met één telefoontje van een klant of een bijzondere vraag van een monteur, kan ik zo ineens een hele ochtend bezig zijn”. Het werk van Thomas Stienstra, officemedewerker FarmSight, is zo onvoorspelbaar en veelzijdig, dat geen dag hetzelfde is.

“Je bent bezig met precisielandbouw, met trekkers en andere machines, en je ondersteunt klanten. Je beantwoordt vragen die eigenlijk helemaal niet bij je afdeling horen, maar waar niemand anders een antwoord op heeft. Dus dat ga je dan uitzoeken. Want uiteindelijk komen ze toch bij ons terecht met bijzondere dingen en dát maakt het werk zo mooi”. Thomas vindt het uniek dat GroeNoord een eigen FarmSight-team heeft. “GroeNoord heeft een team in huis met zeven specialisten op het gebied van FarmSight. Specialisten die kennis hebben van alle technische apparatuur en mogelijkheden van de modernste machines en werktuigen. Ze hebben elk hun eigen aandachtsgebied. Dat zie je niet bij ieder mechanisatiebedrijf”. De FarmSight-specialisten werken mobiel. Dat kan zijn bij de klant, vanuit één van de werkplaatsen, maar ook vanuit kantoor waar ze bijvoorbeeld in JDLink of Remote Display Access klanten op afstand ondersteunen.

Nummer 7

Thomas begon in juli 2019 bij GroeNoord als officemedewerker bij het FarmSight-team, wat destijds een nieuwe functie was. “Voordat ik er was, waren de jongens allemaal telefonisch bereikbaar. Er was niet één centraal punt waarop FarmSight bereikbaar was. Dat is er nu wel: nummer 7. In feite ben ik een soort helpdesk voor klanten. En dat zijn ook interne klanten, zoals monteurs en chefs werkplaatsen. We monitoren bijvoorbeeld het Machine Dashboard waar storingen op verschijnen en de Expert Alerts. Maar we worden ook gebeld bij complexe AMS-gerelateerde storingen, waar de werkplaats zelf niet uitkomt. Daarnaast geven we commerciële ondersteuning aan verkoop, bijvoorbeeld welke precisielandbouwconfiguraties het beste aan een klant geadviseerd kunnen worden”.

‘Niet zomaar onderdeel van FarmSight, je bent 110% teamlid’

De coördinatie en planning van het FarmSight-team doet Thomas vanuit de vestiging Groningen. Hij plant de specialisten per dag in. Een groot deel van het telefonisch klantcontact onderhoudt hij zelf. “Ik merkte in het begin nog wel dat klanten vooral graag één van de jongens aan de lijn wilden. Wanneer bleek dat ik er in 70% van gevallen ook uitkwam, belden ze de keer erna al een stuk optimistischer. Klanten bellen ons voor allerlei zaken, je kunt het zo gek niet bedenken, met de verwachting: die gekke jongens van FarmSight hebben er wel een antwoord op”, lacht Thomas. “Dat vind ik heel erg leuk. Dan merk je dat de klant het vertrouwen heeft dat je er als afdeling serieus mee aan de slag gaat”. Dat komt volgens Thomas ook omdat de afdeling een echt team is: “Je bent niet zomaar ‘een onderdeel’, je bent 110% teamlid. We kunnen elkaar altijd bellen, ook ’s nachts. En dat weten we van elkaar. Ik ben er trots op om bij het FarmSight-team te horen”.

Ons motto

Klantvertrouwen heeft bovendien te maken met de deskundigheid van het FarmSight-team, benadrukt Thomas. Hij geeft een voorbeeld: “Een klant van ons heeft een John Deere-trekker met Section Control. Hij schaft daarnaast een werktuig aan van een ander merk, maar hierdoor communiceren de twee machines niet met elkaar via ISOBUS. Dat is natuurlijk heel vervelend. Als de dealer van het werktuig het probleem niet op kan lossen, bijvoorbeeld omdat er geen pasklare oplossing beschikbaar is in de markt, vraagt de klant ons om mee te denken. Ook dan zullen wij er alles aan doen om dit op te lossen. Ons motto is namelijk: de klant moet geholpen worden en ‘hoe’ is niet zo belangrijk. Dat kan zo’n klant heel erg waarderen”.

In eigen huis

Hoewel Thomas dus nog relatief kort werkzaam is bij GroeNoord FarmSight, zit hij al behoorlijk ‘in de materie’. “FarmSight moet een beetje een passie van je zijn. Je moet begrijpen wat de akkerbouwer of veehouder bezighoudt, interesse hebben voor precisielandbouw, enzovoort. Ik ben van mezelf nieuwsgierig en heb in het begin vaak lange dagen gemaakt om met de jongens mee op pad te gaan. Het veld in, kijken, leren en proberen. Andersom geeft GroeNoord het FarmSight-team ook alle ruimte om bezig te zijn met productontwikkeling en innovatie”. De GroeNoord Ploegbesturing Generatie 4 is daar een mooi resultaat van, vertelt Thomas: “We hebben een ploegbesturingssysteem ontwikkeld speciaal voor de Generatie 4 CommandCenter displays van John Deere, te gebruiken op nagenoeg alle Vario-ploegen. Dat is natuurlijk heel gaaf voor het FarmSight-team. Mijn rol in het proces is het monitoren van de klantvraag. De technische ontwikkeling laat ik graag aan de monteurs over. Omdat we dat in eigen huis doen, kunnen we de wensen van onze klanten ook meenemen en terug laten komen in de software”.

Steeds meer data-driven bedrijfsvoering

Data-driven

Het FarmSight-team richt zich op pro-actief handelen en het ontzorgen van de klant op het gebied van technologie en digitalisering in de mechanisatie. Dat is volgens Thomas ook waar de landbouwers echt behoefte aan hebben: “Met name in het maximaliseren van opbrengst en het verbeteren van bedrijfsefficiëntie. We zien het laatste jaar een stroomversnelling in de verschuiving naar een meer data-driven bedrijfsvoering: op basis van verzamelde data de volgende bewerking uitvoeren in het veld. Dat geldt ook voor de veehouderij. Met de HarvestLab worden opbrengstmetingen gedaan op de hakselaars. Die data wordt vervolgens gebruikt om het land te bemesten met de kunstmeststrooier of drijfmest, ook weer met de HarvestLab. Waar deze ontwikkelingen vandaan komen? Tuurlijk spelen zaken als strengere wetgeving een belangrijke rol. Maar boeren en loonwerkers zijn - anders dan het algemene beeld weleens schetst - innoverend, grensverleggend en vooroplopers.”

Ander nieuws

September 2021

23 september 2021

Roberine herziet F3- en R3-klepel- en kooimaaier

16 september 2021

WUR neemt eerste Toyota waterstofheftruck in gebruik

Augustus 2021

31 augustus 2021

Demo stoppelbewerking en inzaai van groenbemesters

31 augustus 2021

Nieuw: AVR Spirit 7200

19 augustus 2021

Nieuwe Modellen Zelfrijdende Veldhakselaars met JD18X-motor

Alle nieuwsberichten